Sunday, August 4, 2013

Server untuk Diskless System

Alhamdulillah, dapat juga buat pertama kali menjejakkan kaki ke Ibu negara Tanah Tumpah darah ku, Malaysia. Semata-mata nak cari server terbaik untuk siber cafe, terpaksa bermalam sehari di KL. Setelah puas melihat perbandingan harga, akhirnya inilah benda yang dimaksudkan itu:

Spec secara kasar:
* Intel Xeon
* Ram 8Gb
* 6 Slot Sata
* 128 GB SSD
* 2 ethernet RJ45 Slot (tak pasti untuk apa)

Harga server + Cat6 305m + Switch 24 Port Gigabit + UPS = dalam RM3k+ ja..
THE POWER OF LOW YAT

Sekarang ni dalam proses pemasangan dan penggantian kelengkapan sedia ada kepada kelengkapan baru. Untuk pengetahuan semua, ini adalah kali pertama aku nak pasang server kat CC, segala Ilmu berkaitan server aku fail. So berharap sangatlah ada yang sudi membantu. Setakat ni hanya sorang saja Otai yang aku kenal, tu pun kat FB.

Dari apa yang aku faham, step2 seterusnya ialah:

1. Sediakan 3 HDD (SSD dah ada so jadi 4 semua)
2. HDD1 install Windows Server 2008 (Install CCboot dlm ni kot)
3. seterusnya sedang menunggu arahan dari pakar dan Otai2.


2 comments:

  1. Salam Ahmad Iman,
    Saya Rizal daripada Terengganu.
    Saya juga baru nak setup DISKLESS CyberCafe.
    Barangan2 server dan PC baru je beli di Lowyat tempohari.
    Pun masih lagi tergodek2 untuk setup server.
    Spec server saya lebih kurang macam awak punya.
    Saya cadang nak pakai windows 7 untuk client.
    Dan Windows Server untuk Server.
    Harap juga awak dapat membantu saya.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Wsalam Rizal
    buat pengetahuan saudara, saya juga belum pernah pasang diskless system sebelum ni.
    Jadi apa yang boleh saya kongsikan cuma sedikit pengetahuan yang mampu saya pelajari setakat ini dari yg lebih berpengalaman.
    add fb saya: fb.com/foxcave

    ReplyDelete