Wednesday, September 11, 2013

CCBoot - Game Disk Integration

Setelah 5 hingga 6 kali format akhirnya dapat juga mengenal pasti masalah blue skrin yang terjadi selepas melakukan Game Disk Integration. Rupa-rupanya Hardisk yang diformat berulang kali itu mengalami corruption menyebabkan file2 windows yang disimpan tidak dapat berfungsi secara keseluruhan. Jadi penyelesaiannya adalah menukar Hardisk baru untuk melakukan fresh format windows 7 32bit.

Perlu diingatkan juga, jangan terlalu gopoh semasa mengubah setting server dan client. Setelah client berjaya dalam diskless boot, seeloknya biarkan server dalam keadaan Idle atau tidak diusik terutamanya CCboot software.

Sekiranya ada pc client yang gagal untuk diskless boot, boot pc tersebut menggunakan hardisk yang telah diupload imagenya. Diskless boot pc lain (PC1 contohnya) dengan Super Client Enable. Masukkan pendrive ke PC1, buka C:\CCbootclent, copy file ccbootpnp.exe, kemudian masukkan pula pendrive tersebut ke PC yang gagal diskless tadi. Run file yg dicopy tadi (ccbootpnp.exe), click get local nic, selesai, masukkan semula pendrive ke PC1 (SuperClient Enable), Run ccbootpnp.exe dalam pendrive, pilih merge local nic. kemudian Shutdown semua client. Ubah setting server kepada asal, cuba boot PC yang gagal tadi, sepatutnya berjaya.

Terdapat 2 cara untuk mengubah atau update image yang telah diupload. Pertama sekali, mesti tutup semua client dan PC yang berada dalam network berkaitan, ataupun tanggalkan cable network pc selain pc yang akan digunakan untuk update. kebiasaannya update diperlukan untuk menambah software atau games kedalam server.

Cara 1: Enable SuperClient + Modify GameDisk
Sebelum menggunakan cara ini, seeloknya backup dahulu image asal atau sedia ada dalam server, kerana cara ini akan mengubah Image secara langsung tanpa apa2 kebenaran diperlukan dari server.
Selepas tick enable, barulah client diboot secara diskless. Setelah update atau perubahan selesai dilakukan, shutdown PC client.  Kemudian diserver, kembalikan setting kepada asal, iaitu, untick Enable SuperClient + Modify GameDisk tadi. Selesai.

Cara 2: Enable Writeback
Pastikan Enable Writeback diTick dan Enable Upload diUntick. Save setting tersebut dan Diskless boot client yang digunakan untuk update. Setelah selesai, shutdown pc client. kemudian di Server, buka setting untuk client yg digunakan tadi, Save to Image, tunggu sebentar sementara perubahan terhadap image dilakukan, kemudian Untick Writeback. Save, selesai.

-GAMBAR SCREENSHOOT AKAN DIUPLOAD KEMUDIAN-

No comments:

Post a Comment